söndag 24 februari 2008

Oscarsgalan - Vinnarna enligt mig

Här har ni wOOt`Leffe's tips inför nattens Oscarsgala.
Jag har markerat de filmer jag inte sett med kursiv stil.
Jag kommer tippa vilka filmer/skådespelare som kommer få Oscarn, i vissa fall är det tyvärr inte de jag personligen hoppas på. Jag kommer inte editera mina tips i efterhand, lite fuskigt då :)

Best Picture (Bästa film)

Atonement
Juno
Michael Clayton
No Country for Old Men *VINNARE*
There Will Be Blood


Best Actor (Bästa manliga skådespelare)

Daniel Day-Lewis för There Will Be Blood *VINNARE*
Johnny Depp för Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street
Viggo Mortensen för Eastern Promises
George Clooney för Michael Clayton
Tommy Lee Jones för In the Valley of Elah


Best Actress (Bästa kvinnliga skådespelare)

Ellen Page för Juno *VINNARE*
Julie Christie för Away from Her
Marion Cotillard för Môme, La
Cate Blanchett för Elizabeth: The Golden Age
Laura Linney för The Savages

Best Supporting Actor (bästa manliga biroll)

Javier Bardem för No Country for Old Men
Casey Affleck för The Assassination of Jesse James by....
*VINNARE* (efter att ha sett denna film så tror jag Casey tar Oscarn.)
Philip Seymour Hoffman för Charlie Wilson's War
Tom Wilkinson för Michael Clayton
Hal Holbrook för Into the Wild


Best Supporting Actress (bästa kvinnliga biroll)

Cate Blanchett for I'm Not There. *VINNARE*
Amy Ryan for Gone Baby Gone
Saoirse Ronan for Atonement
Ruby Dee for American Gangster
Tilda Swinton for Michael Clayton


Best Director

Ethan Coen, Joel Coen for No Country for Old Men *VINNARE*


Bästa utländska film

12 (2007) (Russia) *VINNARE*
Fälscher, Die (2007) (Austria)
Beaufort (2007) (Israel)
Mongol (2007) (Kazakhstan)
Katyn (2007) (Poland)


Best Screenplay Based on Material Previously Produced or Published

No Country for Old Men: Joel Coen, Ethan Coen *VINNARE*


Best Screenplay Written Directly for the Screen

Juno: Diablo Cody *VINNARE*


Best Animated Feature (Bästa animerade film)

Surf's Up
Persepolis
Ratatouille *VINNARE* (inget svårt val)


Best Achievement in Cinematography

The Assassination of Jesse James by *VINNARE*


Best Achievement in Editing

There Will Be Blood *VINNARE*


Best Achievement in Art Direction

Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street *VINNARE*


Best Achievement in Costume Design

Elizabeth: The Golden Age *VINNARE* (låter som en bra kostymfilm)


Best Achievement in Makeup

Pirates of the Caribbean: At World's End *VINNARE*


Best Achievement in Music Written, Original Score

Atonement *VINNARE* (minns dock inte musiken i nån film)


Best Achievement in Music Written, Original Song

Enchanted: "Happy Working Song" *VINNARE*


Best Achievement in Sound
och
Best Achievement in Sound Editing

Transformers *VINNARE* (swooch)


Best Achievement in Visual Effects (Bästa specialeffekter)

Transformers *VINNARE* (snyggaste cgi:n hittills)


Best Documentary, Features

Sicko *VINNARE* (bara denna jag sett)


I klasserna kortfilmer/kortdokumentär är det ingen idé att tippa.

Vad tror ni?

Jag tror No country for old men drar hem de flesta priserna i år.

Läs mer i dessa artiklar:
http://www.aftonbladet.se/nojesliv/film/article1908430.ab
http://www.aftonbladet.se/nojesliv/film/article1908426.ab
http://www.aftonbladet.se/nojesliv/film/article1678543.ab

Inga kommentarer: