söndag 7 februari 2010

Spelrecension: Bayonetta

Jag håller på för fullt på att nöta ut min högertumme som får arbeta frenetiskt när jag slåss mot stora svävande Gud-wannabees eller vad de nu ska föreställa för nåt.



Jag har köpt mig spelet Bayonetta
till mitt Xbox360 och även om jag bara hunnit spelat 10 av 16 kapitel i spelet så kan jag säga att det är ett kanonspel. Och allteftersom jag spelat och sedan läst om spelet på nätet så kan jag konstatera att jag missat hur mycket som helst på vägen, t.ex "Alfheims" som är nån slags bonusbanor som man ska kunna hitta gömda här och där.



Som jag skrev så används knapparna på kontrollen väldigt mycket, speciellt XYAB-knapparna. Man utför olika slag och specialattacker med olika knappkombinationer (combos), t.ex Y,Y,B,Y.
Ja, ni förstår nog. :)

Jag är ingen expert på combos, utan det brukar mest bara bli en och samma combo eller bara slumpmässigt paniktryckande. Ju mer combo-poäng man får under en fight desto mer halos(pengar) får man, som man sedan kan köpa nya skills och specialgrejer med.
Tyvärr är jag värsta nooben på detta så jag tjänar inte så mycket halos alls, jag som gärna vill köpa en massa saker i shoppen (i detta spel även kallad "The Gates of hell")





Det sägs att spelet är väldigt likt Devil May Cry, ett spel jag inte spelat. Det är samma skapare (Hideki Kamiya) till båda spelen, så det är kanske inte så konstigt.

Handlingen då?
Kortfattat. Jo, den coola tjejen i spelet, "Bayonetta" är en häxa som väckts upp från en 500 år lång inlåsning på havsbottnen. Och med inga minnen alls om det förflutna så slåss hon mot en massa olika varelser och tar sig steg för steg mot sitt okända slutmål. På vägen träffar hon på en journalist och en liten flicka som kallar henne för Mamma.

Jag som inte spelat klart spelet ännu vill ju såklart vilja veta varför Bayonetta är så speciell att alla krafterna vill slåss mot henne. Vem är den lilla flickan och ska det bli nåt mellan journalisten och Bayonetta? ;)


Jag ger Bayonetta en stark 4/5 i betyg. Grafiken är högklassig, omgivningarna är hur snygga som helst. Musiken älskar jag, tänk att få höra den gamla hiten "Fly me to the moon" under en del av fighterna :)
Spelkänslan är bra, men för mig som är combo-noob så kunde den varit lite lättare. Fast utmaningen är kanske ett plus? Spelet är grymt i allafall. :)

Köp spelet billigast på Spelbutiken.se



Vill påminna er att förboka Battlefield: Bad Company 2
, för det har jag redan gjort till PC. Det släpps i mars, och för mig som ingjuten gammal Battlefieldare så är det ett självklart köp.

På återseende.

1 kommentar:

Anonym sa...

Så det var därför du va ledi i fredas !!!

För att göra slumpmässigt paniktryckande på en spel konsol.


Ja säger då det !

p.s de få gånger jag ens kommit i kontakt med sånna där spel konsoller så har jag samma spel stil dvs slumpmässigt paniktryckande.