tisdag 9 september 2008

Månadens låttips [video]

Machinae Supremacy är ett Luleå-band som jag fastnade för för många år sen då de släppte en massa låtar gratis på nätet på deras hemsida.
De spelar en musiktyp som man kallar för SID-metal. En slags blandning av melodisk hårdrock och musik från tv-spel. SID = ljudenheten i gamla Commodore 64-datorer.

De blev väldigt stora internationellt bland SID-fans och fick nog en hel del oinvigda(bl.a mig) att börja digga den typen av musik. Och när de släppte sitt första album 2004 så hade de ju redan en stor skara fans.

Jag köper typ aldrig musikskivor ska jag erkänna, men jag har faktiskt två av MaSu's tre släppta album.
Den senaste, Overworld, är mer rockig och lite mindre SID:ig, rockar på bra. Jag tycker Overworld-albumet är den bästa hittills.

Här är en låten "Gimme more (SID)" som är en cover på Britney Spears singel från 2007. Låten finns på Overworld-albumet. Visst är den bättre än Britneys version som kan höras här?


Inga kommentarer: