torsdag 23 oktober 2008

Metallica och Ticnet

Ett tag sen jag skrev om nåt annat än bilder och videos :)

Just nu...

..är jag sur på Ticnet för att de SUGER! Jag försökte boka Metallica-biljetter till den 7 och 8:e mars då de spelar i Globen. Varje gång nåt stort band kommer till Sverige och biljetterna släpps så är de slut på några minuter.

Jag satt inloggad på Ticnet långt före kl 9 då de skulle släppas. 8:50 så loggas alla ut så att de skulle bli rättvist stod det, jag loggade direkt in igen och hamnar i en kö. "Du står i kö, och din väntetid är mer än 15 minuter" stod det ungefär.
-Jaha, då är det bara att vänta då. När kl var 9:03 så stod det fortfarande likadant. Men ca 15 min senare släpptes jag in på sidan där man väljer hur många biljetter och på vilken sektion man vill sitta.

-Va skönt tänkte jag, jag kan få köpa biljetter!

Klickar på Fortsätt-knappen och VA I H-E!!! Jag hamnar i ännu en kö! Varför det?? Man ska ju för tusan få veta direkt om det finns lediga platser på den sektionen eller inte så att man kan gå tillbaka och välja en annan sektion. Men nejdå!

Sen efter 10 min till så hänger sig Ticnetsidan och visar meddelandet "Denna sida kan inte visas". Och eftersom det står tydligt att man inte ska uppdatera sin webläsare för då tappar man sin köplats så blir man så orolig. -Vad gör jag nu?

Detta hände också sist Metallica spelade i Sverige, så jag visste att jag inte behövde hoppas på biljetter längre, suckade och laddade om sidan och loggade in igen. Då var allt slutsålt.

Som tur är har Aftonbladet (men inte Expressen konstigt nog?) haft stora artiklar om fusket och det icke fungerande systemet. T.ex här och här.

Läste i en kommentar att Ticnet påstår att 250 000 människor tryckte på Enterknappen samtidigt kl 9. Det måste väl ändå vara bullshit? För det första minns jag inte att man skulle trycka på en Enterknapp kl 9, man stod ju redan i kö då sen 10 minuter tillbaka. För det andra så låter det stora antalet löjligt stort. Hur många sajter klarar det trycket, Ticnetsidan rullade på rätt bra med tanke på det.

Kul att ca 94% av de som var inne på Ticnetsajten inte fick biljetter isåfall. (VIP-folk, ATG-fuskare och andra idioter EJ medräknade.) Snacka om efterfrågan.

Och snacka om att Metallica skulle tjäna multum på att hålla konserter 2 ggr i veckan i ett halvår i Globen. De skulle få fullsatt varje gång.

Inga kommentarer: