måndag 28 februari 2011

Så hur gick det i Oscarsgalan 2011?

Min egna tippning gick hyfsat ibland, men jag insåg rätt snabbt att jag inte skulle få många rätt. Mina gissningar i vissa kategorier som t.ex Kostym och sminkning gick inte vägen.

Jag hade rätt i 3 av de 6 största priserna, film, rollerna och regissör. Det är väl hyfsat resultat med tanke på ovissheten innan galan. Alla hoppades men ingen kunde med säkerhet t.ex säga vilken film som skulle vinna.

Fan, nästa år blir det två tipslistor för mig, en som kommer från hjärtat, alltså de filmer jag hoppas på. Och en annan lista med de jag tror kommer vinna. :)


I Memorialvideon såg vi en massa bortgångna filmfolk man aldrig hört talas om, förutom Leslie Nielsen och Dennis Hopper. Rest in Peace.
Men folk undrar nu varför Corey Haim inte var med. Han var t.ex. med i filmen som The Lost Boys(1987). Han gjorde runt 30 filmer. Fast han är nog mest känd för sina ungdomsår. Det sägs att han inte fick vara med för att han dog av en överdos.
Hmm?? Hur dog Heath Ledger nu igen?


Värdparet, James Franco och Anne Hathaway var inte det bästa värdparet vi sett, någonsin. De kommer få en hel del kritik skulle jag gissa. Speciellt James Franco kommer få skit, då han mest var stel och mest såg nervös ut pga sin Oscarsnominering. Uselt. Det är bättre att ta en eller två berömda komiker, helst lite gamla i gemet, erfarna.

Om Kirk Douglas prisutdelning kommer ut på Youtube så bör ni kolla in den, han började lite trevande och man undrade varför de dragit upp en gammal skrutt upp på scen. Men sen kom han igång och blev en av galans få höjdpunkter.

Ordet "fucking" kom med i ett tacktal :)

Heja Danmark. Och Hämnden. Och Persbrandt. Jag vill se Hämnden!
Men Filmstaden här i Gävle visar den inte för oss. Och nödlösningen funkar inte heller, den finns inte att ladda hem. I Mars kommer de gå att finnas att hyra på nätet såg jag dock.

Inception, en av 2010's bästa filmer, vann en mängd tekniska priser, som ljud och specialeffekter. Totalt 4 oscars.
The King's Speech blev årets vinnare med priser i de tyngre kategorierna. Och Bästa film-priset som pricken över i:et.
"Fenomenet" Facebook-filmen The Social Network får gå hem med endast 3 statyer.

True Grit som hade 10 nomineringar gick hem tomhänt.

Jag hade till slut 12 rätt av 24 möjliga i mitt tips. Ungefär där jag brukar ligga :)
Brorsan min hade 18 rätt. Turnissen.


Vinnarna 2011:

Bästa film: "The king's speech"

Bästa regi: Tom Hooper ("The king's speech")

Bästa kvinnliga huvudroll: Natalie Portman ("Black swan")

Bästa manliga huvudroll: Colin Firth ("The king's speech")

Bästa kvinnliga biroll: Melissa Leo ("The fighter")

Bästa manliga biroll: Christian Bale ("The fighter")

Bästa originalmanus: David Seidler ("The king's speech")

Bästa manus baserat på förlaga: Aaron Sorkin ("The social network")

Bästa animerade film: "Toy story 3"

Bästa icke engelskspråkiga film: "Hämnden" (Danmark)

Bästa foto: Wally Pfister ("Inception")

Bästa scenografi: Robert Stromberg och Karen O'Hara ("Alice i underlandet")

Bästa kostym: Colleen Atwood ("Alice i underlandet")

Bästa dokumentär: "Inside job"

Bästa kortfilmsdokumentär: ("Strangers no more")

Bästa klipp: Angus Wall och Kirk Baxter ("The social network")

Bästa mask: Rick Baker och Dave Elsey ("The wolfman")

Bästa musik: Trent Reznor och Atticus Ross ("The social network")

Bästa originalsång: "We belong together" av Randy Newman ("Toy story 3")

Bästa animerade kortfilm: "The lost thing"

Bästa kortfilm: "God of love"

Bästa ljudredigering: Richard King ("Inception")

Bästa ljudmixning: Lora Hirschberg, Gary A Rizzo och Ed Novick ("Inception")

Bästa specialeffekter: Paul Franklin, Chris Corbould, Andrew Lockley och Peter Bebb ("Inception")

Inga kommentarer: