lördag 6 december 2008

Ordpoliser, ge upp nu!!

Idag fick jag ett mail från en gubbe som varit in på min webbsajt www.Leffeboy.com/nummer/ och förmodligen vill påpeka att han är smart och att jag är mindre smart. Eller nåt.



-------------------------------------
Från: #######
Till: Leffe
Subject: Svenska ord för maila och e-mail

Läs gärna i Datatermgruppens ordlista - http://www.nada.kth.se/dataterm/rek.html.
Där framgår bl.a. att man i svensk text ska skriva "mejla" och inte "maila" samt "e-postadress" och inte "e-mail-adress"; i det senare fallet går det också bra att använda det enklare "mejladress".

-------------------------------------


Mitt svar till honom blev:

-------------------------------------
Från: Leffe
Till: #######
Subject: Re: Svenska ord för maila och e-mail

Hej Bengt
Tack för ditt mail (jag tänker inte skriva mejl)

Finns inga värre än såna som dig, som märker ord. Ordpoliser kallas det visst. Människor som har väldigt tråkigt.
Det finns egentligen INGA fel med dessa ord jag använder. Det är som att man skulle klaga på att norrlänningar eller skåningar använder fel ord i sina dialekter.

Jag har varit med Internets uppväxt sen 1996 och varit online nästan hela tiden sen dess, i över 12 år nu. Jag har spelat onlinespel, chattat åtskilliga timmar, funnits med i många olika communitys, gjort hemsidor om allt möjligt, varit med om så mycket när man följt vad som hänt i världen genom Internet, m.m.
Även om mycket av detta har varit på svenska så har nog det engelska språket haft största inverkan på hur folk skriver på nätet. Man använder slangord och nya ord dyker upp hela tiden. Man träffar på ofta folk från andra länder lika ofta man träffar svenskar. Olika mjukvaruprogram använder oftast engelskt språk. Så det är mycket enklare och effektivare att använda Internets gemensamma språk än att försöka översätta varenda ord till en försvenskad version.

Så förlåt mig om jag är mer internationell än svensk i min textskrivning!
Men jag tänker inte ändra på mig bara för att andra tycker det! Sluta förfölj oss! Häng med i utvecklingen, det går fort nu!

Jag tycker att t.ex ord som e-post, portföljdator, extrafönster, kaka, minibild, poddradio, och mejl låter grymt löjligt att säga och skriva, och förlöjligas ännu mer av folk (för det mesta äldre personer?) som gnäller på att folk inte använder dessa ord istället. Gnäll, gnäll, gnäll!
Men skillnaden på dig och mig är att jag inte hoppar på folk som använder dessa "riktiga" ord. Jag förstår ju vad han menar och skiter i att denne skriver konstigt.

Det viktigaste är väl ändå att man förstår texten? Även om det används ord som inte finns med datatermgruppens rekommenderande ordlistor.

Högaktningsfullt
Leffe på http://www.leffeboy.com/nummer/

-------------------------------------


Jag ger inte mycket för datatermgruppens ordlistor. Se bara vad de skriver på deras webbsida: "Använd portal för eng. portal.". Haha, lol.


Router och t.o.m "routning" kan användas, men inte "switch". Om jag skulle gå in i en datorbutik och säga att jag vill ha en omkopplare eller växel så fattar väl ingen riktigt vad jag vill ha? Då är det naturligtvis bättre att "switch".

De tycker vi ska använda dessa svenska ord istället för de engelska:

Rullningslås = Scroll lock
Kaka = Cookie
Poddradio = Podradio (varför inte bara skriva podradio?)
Portföljdator = Laptop
Extrafönster, Poppuppfönster = Popupfönster

Dock en tumme upp för dem att de tillåter att man säger ”ve ve ve” istället ”dubbel-ve dubbel-ve dubbel-ve” om ordet www ;)


Är det nån som kommer hit och kommenterar att jag är helt däng och att gubben som skickade mailet har helt rätt i sitt påstående borde ta en morot eller en gurka och stoppa upp den i sitt snabel-a. Jag kommer inte ändra på mig! :)

1 kommentar:

Anonym sa...

morot eller gurka i sitt snabel a ?? !! rlol

Gillar ordet PORTFÖLJDATOR !!!
låter sååå märkvädigt liksom...

Jag skriver som det låter, ibland så stavar jag totalt fel och rent gramatiskt ska vi inte prata om....

men har jag ett flyt i texten och de som läser den förstår, då struntar jag i de som sitter med rödapennan och letar efter fel bara för att de ska få klaga...


Kunde inte en riktigt STOR kotte från en tall vara nått att stoppa upp snabel A:et???
Torde ju riva riktigt bra! asg
;)