tisdag 15 september 2009

"De ofrivilliga" årets svenska Oscarsbidrag

Nu har de presenterat årets svenska bidrag till nästa års Oscarsgala.

Och det blev filmen "De ofrivilliga".

Jag är lite skeptisk, det är ingen film jag hört så mycket om.
Folk kommenterar på Aftonbladet att de tyckte den var tråkigt osv och inte borde ha blivit utvald. Precis som många andra hade jag hellre sett "Låt den rätte komma in" som Sveriges bidrag. Den ligger ju iallafall på 221:a plats på Imdb's Top250-lista! Inte fy skam.

Menmen, kolla här vad filmen har vunnit för priser, det är ingen dussinfilm åtminstone. Men bland oss vanligt folk verkar filmen inte så värst bra.
9 winster i olika festivaler. 'Låt den rätte komma in' har hunnit få 56 vinster(!)

Innan jag själv yttrar min åsikt om filmen så måste jag se den. Jag återkommer!


UPPDATERAT!
Nu har jag sett filmen och visst...det är en bra film, på nåt konstigt tråkigt sätt. Skådespeleriet är högklassigt, manuset hyfsat, filmat från kameror som stod helt stilla (nästan) hela filmen. Ofta filmades benen och höfterna på skådespelarna.
Skulle denna komma vidare till själva Oscarsgalan så är det för skådespeleriet, inget annat.

Noterbart: Alla skådespelare i filmen hade sitt vanliga förnamn även i filmen. Fiffigt, ingen som säger fel ;)

Vi får se om Involuntary, som filmen heter på engelska, blir nominerad i slutet av Januari nästa år. Men jag personligen tror inte det blir så.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Filmen äger...

Leffe sa...

Det var kul att höra. Jag ska försöka se den så fort som möjligt.

Såg idag att Bodil Juggas, en lokal filmrecensent/kulturtant, hellre hade sett Låt den rätte komma in. Hon brukar betygsätta tvärtemot alla andra så valet av De ofrivilliga kanske var rätt ändå ;)