tisdag 8 december 2009

Deppa inte ner dig för mycket +[video]

Ni har säkert hört att Ericssons fabrik i Gävle kommer läggas ner. Alla anställda kommer bli varslade så snart förhandlingarna har blivit färdiga. NÄR det är klart vet vi inte. Det kan ta ett år.

Jag blir direkt berörd av detta då jag är konsult och är uthyrd till Ericsson. Det finns inte många andra företag som hyr folk i Gävleområdet. Så det blir nog varsel så småningom för oss konsulter också.
Det är deppigt på jobbet. Självklart är det deppigt. :(

Jag själv är ledsen men vill inte deppa ner mig för mycket. Det blir inte bättre av det. Men arbetslöshet, usch :(
Jag har hört i flera år av en del anställda på Ericsson att de är trött på fabriken och vill testa på nya jobb. Nu har de chansen. Men det är nog bäst att låta de smälta det här, denna megabomb som Ericsson släppte idag, 2 veckor för jul, innan de kan börja tänka på framtiden. Kan inte tänka mig hur morsan känner sig, som efter över 20 år på samma företag helt plötsligt måste leta efter ett nytt.

Det kommer bli svårt att hitta nya jobb häromkring, och det hjälper inte att över tusen till blir arbetssökande nästa år. Det är väl lika svårt här som i Stockholm att hitta ett nytt jobb, eller? Jag känner iallafall att jag inte vill eller kan lämna Gävle. Tyvärr är det verkligheten för mig :(


Men som sagt, det är ingen idé att tro att livet är över för det här. Du lever, du är (hyfsat) frisk, livet fortsätter även imorgon och det gäller att se ljuspunkterna, det positiva i allt. Utbilda dig till det du vill jobba med i framtiden, kanske förverkliga din dröm? Du kommer klara detta! Detta är ett meddelande till alla där ute :)


HUAWEI! Kom till Gävle och bygg en fabrik, ta chansen nu att anställa alla som fick Gävlefabriken att gå i spetsen förr. Kompetensen finns här och är tillgänglig inom en snar framtid.



Dags att muntras upp. Detta är Bill Dance, en amerikansk fiske/natur-programledare som har haft en del otur i sina program :D

1 kommentar:

Anonym sa...

Grattis till den fasta anställningen, kusinen !

Och till den trevliga julklappen !!!