fredag 30 juli 2010

Lurendrejeri på Blocket

Man varnas ofta i media om lurendrejerierna på nätet. Hur folk blivit lurade på pengar i tron att de köpt en grej på annons, på Blocket eller på Tradera.

Jag tror jag blivit lurad två gånger i mitt 13 år långa internetliv. Och jag har handlat och sålt en hel del på nätet. För det mesta på Tradera. Man har lärt sig en hel del med andra ord.

Tidigare i veckan såg jag en annons på Blocket på en Nikon D90, en digital systemkamera. Annonsen hade lagts ut strax efter kl 23 dagen före, och jag såg annonsen runt kl 06:30.

Jag minns inte riktigt, men har för mig att det stod Ljusdal som ort i annonsen. Jag kan ha blandat ihop det med nåt annat.

Vi kallar säljaren för JP.
JP lagt ut kameran för 4500kr. Det är ju 2-4000kr lägre än andra annonser med samma kameramodell! Det måste vara tiotals intressade som kontaktat honom redan tänkte jag.

Onsdag kl 06:39:
Jag skickar iväg ett meddelande till honom. Skriver att jag bor i Gävle och frågar om han kan skicka kameran på posten. Han hade inte lagt ut sitt telefonnummer.

Strax före lunch så fanns inte annonsen kvar.

Kl 16:12:
Får svar på eftermiddagen att kameran finns kvar. Och han frågar hur vi löser detta. Inget mer än så skrev han, inte ens "mvh J".
P.g.a mitt spamfilter där hans mail hamnade av nån konstig anledning så svarade jag inte förrän dagen efter.

Torsdag kl 11:17:
"Har du den fortfarande kvar?
Om du räknar ut hur mycket frakten går för så betalar jag den också.
Kan betala in på ditt bankkonto."


Skriver ett mail till direkt efter förra mailet med texten att jag helst vill göra affären via nån betalningsstjänst, som t.ex Internetgirot och Payson.
I denna stund misstänker jag inget.

Torsdag kl 22:29:
JP svarar: "Hejsan
Du kan gärna hämta men kan även skicka via posten och pengarna skickas till mitt konto. frakten kostar 150 kr."


Han skriver även sitt namn, personnummer och adress. Och även ett bankkontonummer till Forex Bank.

Men vadnu? tänker jag. Bor han i Umeå?
För det första tänkte jag direkt på att jag tyckte mig ha sett att det stod Ljusdal.
För det andra, hämta kameran i Umeå? Minns han inte att jag bor i Gävle??? Har han glömt det eller är han bara dum i huvudet?
För det tredje, läste han inte mitt mail som jag skickade direkt efteråt förra mailet? Där jag frågar om att använda en betalningstjänst. Varför svarar han inte ang. det?
Snacka om att inte bry sig om försäljningen. Han verkar nonchalant mot sin kund.

Det är nu som misstanken börjat gro i mitt huvud.

Hur många andra mailkonversationer med andra lurade kunder håller han i samtidigt? Han verkar mest vara intresserad att få in pengar på sitt konto.
Han frågar inte ens om min adress. Och varför finns ens kameran kvar, den borde ha blivit uppköpt för länge sedan.

Men nu har jag ju hans namn och personnummer...eller??
Jag letar upp hans info på Ratsit. Suverän sida om man vill leta reda på folk.

Adressen och personnumret verkar stämma. Men vad är detta? Han använder sitt andranamn i annonsen och i mailet. Även hans emailadress innehåller andranamnet.
Tilltalsnamnet "D" är lite ovanligare.

Jag googlar på ett litet tag och hittar sen info om en DP med samma födelsedatum som JP. Denne DP är en fotbollsspelare och finns med i många artiklar.
Varför använda sitt andranamn när han har det andra namnet som tilltalsnamn och är känd som DP i sina trakter.

Torsdag kl 23:39:
Jag funderar på att bara strunta i allt, men även att JP kanske bara är okunnig och oerfaren med Blocket-affärer, och priset för kameran är väldigt bra, ett fynd, ska jag kanske chansa och föra över pengar till honom?

Neej! sa min hjärna högt. :)
Priset är alldeles FÖR BRA för att vara sant!
Det och alla andra detaljer gör att denna affär verkar SKUM.

Jag bestämmer mig att svara en sista gång.

"Hej

Umeå är lite för långt för mig att åka till som du nog förstår...? Jag skrev ju var jag bodde.
Varför använder du inte ditt tilltalsnamn?

Jag är ledsen, men det ringer för många varningsklockor för att jag inte ska bli oförsiktig.

Jag vill helst använda Payson för säkerhetsskull. Så om du absolut vill sälja kameran så får du regga dig på https://www.payson.se och "Begära pengar" med Paysongaranti. Min email är ****@****.**

Om inte så förstår jag vad det handlar om."



Jag väntar just nu på svar från honom. Jag tror inte han kommer svara.
Går han med på att använda Paysongaranti så hade jag fel om honom.
Men jag gissar att det är nån som använder DP's namn, personnr och adress för att lura av folk pengar.



Tips till andra köpare och säljare på nätet:

Det vanligaste betalningssättet på Tradera är att betala direkt in på säljarens bankkonto och sen skickar försäljaren varan när pengarna finns på kontot.

Är priset för bra för att vara sant? Det är det säkert. I sådana fall bör ni absolut använda en betalningstjänst. Är inte den ena parter nöjd så går inte affären igenom. Bedragen får inte sina pengar förrän köparen godkänt varan.

Köper/säljer du på Tradera så hjälper det att kolla in den andre partens Omdömen. Har han/hon inga? Var försiktig.

Se mer tips på VK.se.

Har du blivit lurad? Polisanmäl! Det är enda sättet att få stopp på skurkarna.

Inga kommentarer: