torsdag 19 maj 2011

32 min lång låt, live från 1993, ett mästerverk!! [musikvideo]

De flesta har nog aldrig hört talas om X-Japan, ett av Japans allra största heavy metal-band. Bandet skapades 1983 av Toshimitsu "Toshi" Deyama och Yoshiki Hayashi. Sedan har många medlemmar kommit och gått, men grundstommen har bestått. Det stora genombrottet fick de 1989 med albumet Blue Blood.
Bandet splittrades 1997, men 2007 började spela ihop igen.


Jag tror jag hittade X-Japan när jag fick tips från syrran som är väldigt inne i japansk och koreansk musik. Har inte lyssnat så värst mycket på dem, men den här låten som spelas i youtubeklippet längre ned i inlägget är 32 minuter lång och måste ses som ett mästerverk. Låten heter Art of Life. I ett fullsatt Tokyo Dome, 50000 pers (en av 18 ggr de fyllde arenan), året var 1993 och X-Japan var aktuella med albumet Art of Life.

Jag har fastnat för gitarristen Hideto "Hide" Matsumoto. Känd som HIDE när han spelade i X-Japan, och hide när han spelade solo. Det är han som har stort rosa hår och kör några otroliga solon ibland.


Han dog tyvärr den 2 Maj 1998 efter att han hittats hängades i en handduk knuten till ett dörrhandtag. Det har diskuterats om det var självmord, men den mer troliga förklaringen som bl.a hans kompisar i X-Japan kom med var att han använde en teknik för att lindra nack och axel-smärtor som gitarrister kan få av flitigt användande av axelbanden. Denna gång var han dock berusad och måste ha somnat och kvävts till döds.

I en live-spelning 2008 i Tokyo Dome använde sig bandet av hologram-teknik och videobilderna från nedanstående konsert från 1993 så att HIDE kunde vara med en sista gång.

Här har ni hela låten Art of Life, live i Tokyo Dome 1993. Klart värd att lyssna igenom alla partier. :)
Videon är uppdelad i 4 delar. Hoppas jag fick spellistan att funka.

Inga kommentarer: