lördag 7 maj 2011

Dags för en ny båtsäsong! Eller? [bilder]

När isarna har släppt de senaste åren brukade jag och Danne lägga i vår fina båt i vattnet och dra ut och vårfiska gädda.

Men eftersom det blir lite jobbigt för Danne att ta tåget hit från Göteborg bara för att lägga i båten så gör jag det själv. Det är bara att kolla om det är finns nåt att fixa till på båten först och sen köra ner den till Sikvik där jag har en båtplats.

Enkelt sagt!

Detta var för över en vecka sedan. Det var inte förrän idag som båten fick känna på havets salta vatten och ta sin plats i hamnen.
Det blev tyvärr lite problem och extrajobb för farsan och mig innan sjösättningen kunde genomföras.

Under vintern har däcken på den annars rätt risiga båttrailern gått sönder ännu mer och båten har fått vila mot metallfälgen som gnagt sig in i skrovet.


Och just där är skrovet väldigt tunt, hål rätt igenom.


Efter en del slipande och ett par turer till Biltema så fick vi hjälp av grannen att sätta ny plast och glasfiber på plats.
Samtidigt upptäckte vi att undersidan var undermålig och hade läckt in vatten. Vi körde på med glasfiber där också.



Vi hade köpt på oss nån vit båtfärg av misstag, men den kunde användas nu. Jag målade om underredet.


Vitt är fint, då syns allt skit lättare ;)
Vi passade även på att laga båttrailern med nya styrhjul eller vad det heter.

Ett bra tips: Är det lite kyligare väder, låt färgen få härda lite längre än en dag innan ni lägger upp båten på trailern igen. Den vita färgen skrapades sönder litegrann under båten, men vafan, jag kommer ju skrapa det rent på bottenstenarna under fiskesäsongen ändå så. Gör inget :)


Klart nu?

Nope, motorn går lite ojämnt och vill knappt gå på tomgång. Vi testade motorn på gården med hjälp av grannens vattentunna. Den gick inte så bra. Sprutade nästan bokstavligen ut bensin ur förgasarn hela tiden.
Dagen efter hade farsan kollat igenom förgasarn och inte hittat nåt speciellt. Med hjälp av Janne, grannen såklart, (Tack Janne för hjälpen!) så kunde de skruva på luftinsläppet och tomgången och nu går motorn bättre än på många år skulle jag våga säga.

Jag sjösatte som sagt båten idag och tog en kort tur. Kändes stabilt :)
Bara jag får tid så ska jag ut o dra de stora firrarna :)


Lite fakta jag hittade på google: Äldre tvåtaktsmotorer på båtar släpper ifrån sig 20-30% av bensinen rätt ut i vattnet. Det är tyvärr så de verkar funka :P


Övrigt:
Det syntes en halo runt solen förra veckan. Ser coolt ut.

1 kommentar:

Brainlund sa...

Jäklar vad du fick fixa med skönheten! Bra jobbat iallafall :) Hoppas hon fixar ett fint Pb åt dig framöver :)