torsdag 22 januari 2009

Årets Oscarsnomineringar är klara

Åh...ser att nomineringarna inför Oscarsgalan är klara. Och jag som är ganska Oscars-galen :)

Tänker inte skriva upp alla filmer här, bara de viktigaste. Se alla nomineringar här och här.
I februari, när jag haft tid att kolla på de flesta av de nominerade filmerna, får ni mina tips. Precis som förra året :)


Årets bästa film (nomineringar):

The Curious Case of Benjamin Button (2008) 13 nomineringar sammanlagt

Frost/Nixon (2008) 5 nomineringar

Milk (2008) 8 nomineringar

The Reader (2008) 5 nomineringar

Slumdog Millionaire (2008) 10 nomineringar


The Curious Case of Benjamin Button fick sammanlagt 13 nomineringar. Jag såg filmen igår och gillade den. Klar 8,5/10 i betyg av mig.

De andra filmerna är nog inga filmer jag skulle hyra i videobutiken. Men jag får se till att se dem ändå. Slumdog Millionaire verkar intressant.


Den Oscarstaty som alla tror är självklar, den som går till bästa manliga biroll, kommer säkerligen gå till Heath Ledger för sin roll som Jokern i The Dark Knight. Vågar man gå emot strömmen och tippa en annan vinnare? Vi får se, måste se de andra filmerna först.


Sveriges bidrag "Maria Larssons eviga ögonblick" kom inte med som vanligt. :P


Jag fick dock höra att "Låt den rätte komma in" kan vara med i nästa års nominering, då den hade premiär den 24 oktober 2008, alltså inom 2009's "verksamhetsår".
Detta är nåt jag måste få bekräftat först. Stämmer detta?

Uppdaterat: Nej, "Låt den rätte komma in" kan inte vara med nästa år. För detta hittade jag på Wikipedia:
"Today, according to Rules 2 and 3 of the official Academy Awards Rules, a film must open in the previous calendar year, from midnight at the start of January 1 to midnight at the end of December 31, in Los Angeles County, California, to qualify."
Jag gissar att den hade premiär i LA förra året, så då är det väl kört?"


Såg att fransmännen ändrat filmens titel till "Morse". Lite mer fantasi kunde de väl haft? :)

Inga kommentarer: