tisdag 27 januari 2009

Jonathan Berg klar för Gefle IF

Det är några dagar sen nyheten kom, och jag skriver inte om det förrän nu. Jag är inte värst, tror jag, för Aftonbladet har inte skrivit nåt om det, inte vad jag har sett iallafall.
Men det är inte förvånande, det är ju inget Stockholmslag som värvat nytt, utan ett lag som ligger utanför stadsgränserna. Då bryr sig inte många, förrän nyförvärvet spelar jättebra och lagen i Stholm vill ha denne spelare :)



IFK Göteborg ville inte förlänga kontraktet med Berg och därför fick Gefle honom gratis. Kontraktet är på 3 år. Gefle har lärt sig mycket sen de gick upp i Allsvenskan, 'skriv inga kontrakt under 3 år, för då blir det som med Patrik Karlsson, som bara skrev på 2 år och gick gratis till AIK, dvs vi får inga pengar för en grym spelare'.

Bland supportrarna vill man att Jonathan går in som högermittfältare och Bapupa går in på mitten med Chibsah.
Det låter som en bra idé tycker jag.


Men det stora frågetecknet vi har i Gefle idag är backlinjen. Vem ska spela tillsammans med Theorin på mitten, storebror Jawo eller Mård. Lutar mest åt mer rutinerade Jawo.
Som högerback har vi Bernardsson. Som vänsterback har vi 3 alternativ, Hellström, Dahlén och amerikanen Raybould (som tyvärr inte visade så mycket förra säsongen).


Gefle har en bra åldersspridning i hela laget. Några gamlingar, några med födelseår 1982-83 och sen en drös yngre spelare som kommer utvecklas ganska mycket i år hoppas jag :)

Den nya tränare Hammar som parats ihop med Pelle kommer vara den största skillnaden för Gefles spel säsong 2009. Det tror jag, och det kommer bara bli ett bra år :)

*längtar till premiären*

Inga kommentarer: