söndag 15 februari 2009

Oscar! Diverse priser [mina tips]

Det är mycket svårt att välja ut de filmer som får Oscarn i Directing, Costumes, Screenplay-writings, Editing m.m.
Man får gå på känsla. förra året hade jag inte många rätt, hehe :(
Har ni tänkt på att för en gångs skull har svenskan de kortare och enklare (kategori-)namnen :)


Best Achievement in Directing
Bästa Regi

Mitt tips
Danny Boyle for Slumdog Millionaire (2008)


Best Writing, Screenplay Written Directly for the Screen
Bästa originalmanus

Mitt tips
Milk (2008/I): Dustin Lance Black
(jag håller på In Bruges, men inser att den inte kommer vinner)


Best Writing, Screenplay Based on Material Previously Produced or Published
Bästa manus efter förlaga

Mitt tips
Slumdog Millionaire (2008): Simon Beaufoy


Best Achievement in Cinematography
Bästa bild

Mitt tips
The Curious Case of Benjamin Button (2008): Claudio Miranda


Best Achievement in Editing
Bästa klippning

Mitt tips
Slumdog Millionaire (2008): Chris Dickens


Best Achievement in Art Direction
Bästa scenografi

Mitt tips
The Dark Knight (2008): Nathan Crowley, Peter Lando


Best Achievement in Costume Design
Bästa kostym

Mitt tips
Revolutionary Road (2008): Albert Wolsky


Best Achievement in Makeup
Bästa smink

Mitt tips
The Curious Case of Benjamin Button (2008): Greg Cannom
(grymt svårt val. 3 bra "smink"-filmer)


Best Achievement in Music Written for Motion Pictures, Original Score
Bästa filmmusik

Mitt tips
Slumdog Millionaire (2008): A.R. Rahman
(ren chansning, lägger inte musiken på minnet)


Best Achievement in Music Written for Motion Pictures, Original Song
Bästa sång

Mitt tips
Slumdog Millionaire (2008): A.R. Rahman, ("Jai Ho")


Best Achievement in Sound
Bästa ljudmixning

Mitt tips
WALL·E (2008): Tom Myers, Michael Semanick, Ben Burtt
(The Dark Knight har väl även de bra ljud)


Best Achievement in Sound Editing
Bästa ljudredigering

Mitt tips
The Dark Knight (2008): Richard King


Best Achievement in Visual Effects
Bästa specialeffekter

Mitt tips
The Dark Knight (2008): Nick Davis, Chris Corbould, Timothy Webber, Paul J. Franklin


Dokumentärerna och bästa utländska filmen kommer jag inte fundera på ens, för jag har ingen aning hur bra de är, men för "poängens" skull så gissar jag på:
Bästa utländska: Entre les murs (2008)(France)
Bästa Doku: The Garden (2008/I): Scott Hamilton Kennedy
Bästa korta Doku: The Witness from the Balcony of Room 306 (2008): Adam Pertofsky
Bästa kortfilm, Live action: Spielzeugland (2007): Jochen Alexander Freydank

Nu är det bara 2 kategorier kvar för mig att tippa, bästa kvinnliga rollen och birollen. Kommer senare i veckan.

Inga kommentarer: