fredag 8 juli 2011

GRF 2011: Dag 1 - Sammanfattning av dagen [+bilder]

Hej hopp!
Har precis fixat lite mat och äter den framför youtube och spotify. Jag håller på att skriva mitt eget schema, så jag vet vilka band jag ska se under fredagen. Och det ser ut som om jag inte får tid att gå hem och äta nåt under dagen/kvällen, oj, så det får bli mat där. Kanske en tacotallrik eller nåt för 80kr.

Torsdagen, dag 1 av Getaway Rock Festival:

(klicka på bilderna för större bättre format!)

Jag siktar in mig att gå dit inför Evergreys spelning på Monsterscenen.



En okej spelning, minns faktiskt inte riktigt hur de lät. Observera Gefle IF-tröjan framför mig. Gammal Ericssonare som bär den...vad heter han?....Ronny? Gillar´t ivilketfallsomhelst.

Sedan spelade Death Angel på Banditscenen. De hade flygit från San Fransisco till Tyskland och sedan kört buss i 24 timmar till Gefle, borstat tänderna och klivit upp på scenen. En hektisk resa för dem :)



Också helt okej spelning.

I Gasklockan spelade sedan Mother of God. De var bra, missade dock början av spelningen tyvärr.


Efter MoG gick jag hem och åt lite snabbt, fick skynda mig ner igen för att få se finnarna i Turisas. Detta var nog bäst idag. Tänk er elgitarrer, trummor, en fiol och ett dragspel på scen! :)
Och dessutom en svensktalande finne som sjöng Helan går med publiken, skröt om Finlands 6-1 i hockeyfinalen, påtalade hur dåliga Sverige är på fotboll men att Finland är ännu sämre, haha! :D
Och sen pricken över i:et, den mycket vackra Netta Skog på dragspel.

Jag kommer vid ett senare tillfälle lägga ut videon på hans snapsvisa, håll koll på bloggen.

Lite bilder på Turisas:





Space Lord mother f*cker! Nu var det dags för ett av banden jag längtat lite efter. Monster Magnet. Jag har lyssnat på deras skiva Powertrip väldigt mycket. Har dock inte lyssnat märkvärt mycket på nåt av annat av deras musik. Powertrip är en favorit.
När de kliver på scenen ser det ut som om de ha jetlag och inte sovit på 36 timmar. Sångaren Dave Wyndorf har blivit tjockare de senaste 10 åren och såg tröttast ut av alla.
-Vad tusan är det här, tänkte jag när de började spela. Men efter 2-3 låtar började han piggna till och när klassikerna från Powertripalbumet spelades så piggnade även publiken till.



På ett avstånd lyssnade jag lite på Papa Roach på Banditscenen, men tittade mest på allt detta folk som gick förbi. Det finns mycket att titta på :)


Kön till Gasklockan växte, folk stod i kö i en timme innan Ghost skulle spela där. Jag sket i att ens försöka komma in. Det fick bli Bullet For My Valentine istället på stora scenen, men istället för att titta på dem så kollade man in besökarna igen. Jag gick hemåt efter halva spelningen, var hungrig och hade ont i kroppen av att ha stått stilla så mycket under dagen.



Skyndade mig ner vid 21:20-tiden för att se vad Doctor Midnight and the mercy cult var för band, aldrig hört talas om dem tidigare. Dock möter jag två vänner vid ingången som lyssnat på första låten och tyckte; "Mjää". De verkade inte så bra. Och det var de inte heller!
Sångaren babblade mycket och mest nonsens mellan låtarna. Totalt ointressant snack. En låt heter visst "The whore from the west". Han berättar att den låten handlar om en jättefet hora med ett hjärta av bajs. Det är hans ord, inte mina. Bara det borde ha fått GRF-gänget att inte boka dem. Och dessutom spelade de när det börjat mörkna lite, bättre att han ett bra band då. Nä, bort!




Efter att ha väntat hela kvällen så kom han äntligen! Alice Cooper!
Det var både nya och gamla låtar han spelade, många klassiker. Men det är showen man minns mest. Halshuggning, en stor jättedocka som sjunger, blod m.m. m.m. :)












På återseende! Dag 2 börjar nu.

2 kommentarer:

Achilles sa...

Är fan riktigt avundsjuk att du fick se Turisas! Vad är priset på öl på Getaway? Det kan väl omöjligen vara dyrare än metaltown?

Leffe sa...

Achilles: 55:- för fatöl, 45-50 för cider och öl på flaska.