söndag 10 juli 2011

GRF 2011: Dag 2 - Sammanfattning av fredagen [+bilder]

Träffade folk som tyckte fredagens spelschema inte såg så mycket ut för världen, fredagen var som en lugnare mellandag under festivalen enligt dem.

De kan inte ha mer fel!!

Dagen innehöll ju en massa bra band, en muckande sångare i Danzig, nån usel stagedivinde(?) snubbe under nån konsert jag inte såg som föll rakt ner i marken mellan scenen och publikstaketet, ett 5 min kort regn som avslutades med bokstavligen ett hällregn och ett jubel bland de som fortfarande inte tagit sig under tak :)

En iskall persikacider och några kokade med bröd till frukost. Inte så dumt faktiskt. Ska jag kanske skriva lite om gårdagen så jag kan ta mig ner till festivalen igen? Yes!


Fredagen 8 juli 2011. GRF dag 2:

Jag var senare än vanligt. Jag siktade in mig på kl 13-spelningen i gasklockan som första anhalt. Brigada Illuminada, som är härifrån Gävle, var bra. De förtjänar mer folk inne i Gasklockan, det gör de flesta band som spelar där inne. Jag tror inte alla besökare vet om att det spelas överhuvudtaget där inne.

Det blev mycket Gasklockan för mig idag. För nu var det dags för Galaxy Safari som jag sedan de blev klara för GRF har haft som favorit på Spotify. Synd att jag inte fanns kvar där inne när man delade ut deras skiva gratis. Ni får gärna skicka hem en till mig om ni läser detta ;)
Det här var bara början på den kvalité som skulle genomsyra fredagen. Med några undantag såklart.


Efter GS klev Seventribe upp i Gasklockan. Seventribe var en "kanske ska se"-spelning för mig. Hade bara lyssnat lite på dem på Spotify.
Men WOW!
När de förberedde sina instrument på innan spelningen så sprang en grabb omkring med tajta ridbyxor. wtf? Sen förstod jag varför. Han är en hästpojke! Med ett hästhuvud på huvudet dansade han på scenen och sen låtsades han t.ex stryka tröjor som de kastade ut till publiken.

Men själva bandet då? WOW! Man måste se dem live för att få sig en åsikt om dem. De är 7 som spelar och sjunger/skriker + en körkille i bakgrunden + hästpojken + en snubbe med rosa hjälm på scenen. De fick alla plats på den lilla scenen faktiskt :)
Det var en uppfriskande show, tyckte jag.
I slutet sprang några av dem ner till publiken som växt lite i antal under spelningen och började dansa/mosha medan de spelade på. Hur ofta händer sånt? :D
Var nära att jag fick ett gitarr...heter det skaft? Njä, haha, men jag kallar det för gitarrskaft nu...ett gitarrskaft i ryggen när de sprang där nere.

Kommer som jag tidigare nämnt lägga ut lite videos från festivalen här när jag får tid.


Efter den här spelningen var jag ruggigt hungrig, så jag gick och köpte en tacotallrik som var fullt godkänd. Men de hade höjt priserna från 80 till 85kr sen igår, om jag inte misstog mig.
Han tyvärr inte tillbaka till Gasklockan för Browsing Collection, då jag fastnade med en gammal arbetskollega på en bänk.
Vi satt där tills Sonata Arctica började spela en stund, sen gick jag och tittade på dem.
Inte min typ av musik. Ledsen Jenny, vet att detta var din höjdpunkt på hela GRF :)

För att citera, på ett ungefär, en kille i barområdet; "- Man hör nästan alltid att det är ett finländsk band som spelar."
Han har nog rätt, många av banden från Finland som spelade här har en viss typ av sound man brukar känna igen. Däribland även Amorphis som spelade senare.

Inför Agnostic Front så råkade jag, kanske av den vädligt svaga alkoholhalten i blodet, radera hälften av det som fanns i min kamera. Ajsomfan! Istället för att se AF's spelning så gick jag hem istället och laddade hem ett fil-återställningsprogram och sen var allt frid och fröjd igen, bilderna och videorna var räddade :)


Hur ska en riktig rockkonsert låta? Hardcore Superstar på Monsterscenen kl 18:00 visste det. Perfekt interaktion med publiken, bra musik och jävla drag på hela stället när de spelade. De hann t.o.m. låta hela publiken sjunga "Ja' må han leva" för en i bandet :)
Högklassigt!

Här har HS plockat upp två personer från publiken som fick hjälpa till att sjunga, Diana och Adam heter de fick vi veta :)

Precis när Hardcore Superstar tackat för sig och gått av scenen så börjar regndropparna falla. Man hann gå 10 meter innan det regnade på bra mycket. Fanns inte så mycket skydd så jag ställde mig på sidan av ett ljudtorn i lä för att slippa lite av regnet. I kanske 3-4 höll det på. Sedan avslutades regnet av bokstavligen ett hällregn. De som fortfarande inte tagit skydd hade inget val än att ta emot regnet med glädje och sång.


Sen blev det barhäng för mig, jag stod och tittade lite på håll på Amorphis på Banditscenen, inte min typ av musik. Träffade och fick några kramar av en barndomskompis. Jag blir väl taggad på facebook på alla bilder hon tog på oss ;)

Sedan sjönk kvalitén på musiken. Danzig.
Hyfsade låtar, inte lyssnat på dem så mycket. Men deras sista låt, Mother, har väl alla hört. Sångaren, Glenn Danzig, har ett gammalt Bäst-före-datum som gått ut. Gäässs..p!..gulp..vad gör han nu? Han ser ut att käfta mot nån i publiken. Enligt David Jannati från Arbetarbladet så blev han sur på en bloggare med ett stort kameraobjektiv som tog bilder på honom. Surgubbe!
Och senare började han käfta med nån scenarbetare bakom scen. Han var på väg att klättra över några lådor för att få tag i honom. I micen sa han att han skulle ta hand om honom efter spelningen. Jäklar va arg han var. Surgubbe!


Jag valde sen att gå hem och vila kroppen, få i mig lite mat igen. För sen skulle The Darkness och Opeth avsluta dagen.

Men på väg tillbaka träffar jag på båda mina grannar som bor i de andra två dörrarna på min våning. Vi pratar ett tag i trappen om att vi inte hör varandra genom de tjocka väggarna(alla andra grannar hör vi dock) och konstaterar att vi alla tre är rockare som gillar rock.

Jag kommer precis ner till Monsterscenen när det verkar vara nåt jippo där. De går nämligen ut med nyheten att Manowar(!) kommer spela på nästa års Getaway Rock Festival!! De är ju megastora, även om jag själv, surprise!, inte hört så mycket med dom.

Jag måste berätta att jag tidigare velat se The Darkness, men att de under festivalen hamnat på mina svarta-lista. Vilka puckon de är.
Hur många hits har de? Är det verkligen ett stort band, en headliner för en rockfestival som denna?? Är de så stora att de kan ställa krav?

För att ni ska förstå vad jag menar så klistrar jag in det jag frågade på GRF's facebooksida:

"Är det sant att The Darkness kräver att inga andra band får sälja sina merchs billigare än vad The Darkness själva tar för sina merchs? Det står så i deras kontrakt, påstod bandet Seventribe idag. Hur kul är det för småbanden att tvingas försöka sälja en tröja för 300:- när de vanligtvis kanske tar 100-150:-. Band som vill bestämma hur festivaler ska fungera kanske man kan tacka nej till i fortsättningen...?"

Har inte fått nåt svar ännu. Att kräva nåt sånt bara för att de är rädda att ingen köper deras tröjor för att nån annans är billigare. Surgubbar! Det gjorde mig så arg att jag inte ville hurra dem för mycket under spelningen.

Ska tillägga att många på festivalen inte tycker om dem alls. Jag hörde burop både innan och under och efter spelningen. Det har jag inte hört tidigare under nån GRF.


De började dåligt. Sångarens berömda falsettsång förstör ett par av låtarna. Han kan sjunga normalt, så varför lägga in falsett i varenda j-a låt?
Men sedan tog det sig. Det var en häftig upplevelse när det under en låt sprutades ut miljontals konfetti som aldrig tog slut från scenen som täckte hela den nu lite mörkare himlen och föll som svart snö ner mot publiken.
Spelningen: Godkänd - Bandets pengarfilosofi: anus = bör bojkottas

Är lite kluven, både sur på dem och ändå lite nöjd över den hyfsade showen.
Här är lite bilder på deras spelning.






Sedan märktes det att klockan blivit mycket. En del gick hemåt mot sina sängar/tält. En del försvann till efterfester nånstans. En del blev kvar i baren. Men en del blev kvar på området kring Banditscenen, man satt sig till rätta längst stänglset eller ställde sig och pratade. Man verkade invänta nånting kl 00:45.

Opeth!

Det är en grupp jag inte lyssnat på tidigare, precis som många andra band här. Jag verkar helt obevandrad bland världens band, men so what. Jag vet om ett par vänner som gillar dem iallafall. Så jag var tvungen att se dem. Och det ångrar jag inte nu.

Älskar deras lugna låtar som får en att bara njuta av den sena natten, mörkret och kärleken som finns på den här festivalen. Alla är glada och lyckliga, t.o.m. alla vakter och poliser på området. Så ska det vara! Kärlek!

Tillbaka till Opeth-spelningen. Mixat med lite hårdare låtar så blev det perfekt. Sångaren Mikael Åkerfeldt har en röst som får ...låt mig se här vilken fras jag ska använda...han har en röst som får änglar att falla...!? hehe, det lät bra iallafall :)




En perfekt avslutning på dagen. Man kände sig varm inombords.

Godnatt!

Inga kommentarer: