söndag 10 juli 2011

GRF 2011: Dag 3 - Sammanfattning av lördagen [+bilder]

Och så är vi framme vid den tredje och sista GRF-dagen. Det är lördag och solen skiner. Det är varmare än det varit tidigare under veckan.

Lördagen 9 juli 2011. GRF dag 3:

Jag kom precis fram till Monsterscenen när Renegade 5 började spela. Som vanligt hade inte folk vaknat till såhär tidigt(kl12:15), så den lilla skara som var där fick plats i skuggan precis framför scenen.

Det var en bra spelning. Danne, sångaren, har utvecklat sin röst sen förra året.  Det gillar vi. :)
Fick svar från Danne i ett tidigare inlägg. Kul :D




Sen gick jag och satte mig i solen bredvid Banditscenen där Blindside skulle spela. Inte nåt jag lyssnar på.

Drickpaus!

Sedan kollade jag in The Poodles.
Minns inte så mycket, men det var en okej spelning. Pudelrock för dem som gillar det. :)



Drickpaus igen! Lyssnade lite på Alien innan jag drog vidare mot Strömvallen för Gefle-GAIS. Varmt att cykla medan man vill skynda sig. Dåligt resultat i matchen. Stressad att komma tillbaka till Gasklockorna men folk tar tomtesteg ut från arenan. Gah! Så mycket folk. Trampa trampa!
Dia Psalma började spela kl 18:00. Jag hoppade av cykeln kl 18:04 och möts av en megalång kö utanför insläppet. WTF? Det har inte varit en tillymmelse av köbildning när jag tidigare gått in, eller ut. men nu hade alla bestämt sig för att komma in. Vet inte om alla skulle se Dia Psalma.

Vi i kön hörde hur de 3-4 första låtarna spelades. :(
Kl 18:24 kunde jag visiteras och med långa steg gick jag mot stora scenen.
Mycket folk såklart!

Jag har lagt upp låten Emelie på Youtube. Live på Getaway :D
Enjoy! Finns i HD-kvalité.

Uppstressad så tog det ett tag innan jag lugnade ner mig och kunde njuta av musiken. Låtarna från deras album Gryningstid från 94 ger en nostalgikänsla som känns bra. Älskar deras två första album.


Efter dem spelade Entombed på Banditscenen, men det är inget jag gillar så jag gick hem, duschade, kände mig fräsch igen, åt lite, drack lite och försvann ut mot Accept som skulle spela på Monsterscenen kl 20:30.

Precis som Hardcore Superstar levererade dagen innan så levererar även Accept högklassig musik. Många korta solon och en sångare av rang.
BALLS TO THE WALL!


Soligt och varmt, bra musik och massor av glada människor. Getaway Rock Festival i Gävle helt enkelt!

Kön till Gasklockan hade börjats bildas, så jag gick dit och ställde mig bakom nån som förmodligen var en som bodde på campingen. Efter 3 dagar i tält så hade folk börjat lukta gubbe. Jag hade en sån bredvid mig under biopremiären av Sagan om Ringen - Kungens återkomst. Ingen trevligt upplevelse.
Menmen, nu stod jag där och köade till nåt jag inte hört tidigare förutom på Spotify.
F.K.Ü.. Ett Uppsalaband som verkar spela upp nåt från skräckfilmer. Alla var klädda med Freddy Krueger-tröjor.  FKÜ står för Freddy Krugers Ünderwear eller nåt sånt.
Moshpits är nåt de påbudar under konserterna. Moshing, när folk springer och hoppar omkring i en cirkel framför scen, hoppar in i varandra och verkar ha jäkligt kul medan alla andra försöker trycka sig bort från cirkeln. Otroligt att de alla inte kommer ut blodiga efter konserterna.
Under F.K.Ü.'s spelning moshades det hela tiden inne i Gasklockan.
Jag deltog inte :)




Det var skönt att komma ut från värmen i Gasklockan och ställa sig framför stora scen där Hammerfall strax skulle spela. Detta blir säkert en bra avslutning på festivalen 2011.
Vet inte om det gjorde nån skillnad under spelningen. Men av nån anledning ville de ta Sverigerekordet på flest antal Marshall-lådor på scenen. Var nån av dem ikopplad ens?
Joacim Cans och hans Hammerfall kom ut på scen och körde på. Publiken var med såklart.
Mycket eld, fyrverkeri och en ljusshow som hade varit meningslöst om det inte var mörkt ute. Så att starta spela kl 23 var perfekt.
Publiken sjöng med i många låtar och stämningen var hög. Här nedan har ni hela låten "Let's get it on" som finns med på deras kommande album Infected. HD-kvalité finns.


Jag kanske såg fel, men när de bar över en tjej från staketet närmast scen så såg det ut som om hon krampade. Om hon nu fått nåt epilepsianfall av allt blinkande ljus så är det nog inte konstigt. Hoppas hon är okej (och att hon bara svimmat av och inte fått nåt anfall).

Hearts on fire! Hearts on fire! Burning burning with desire!
Litet videoklipp:

Showen avslutades med ett dåligt synkat fyrverkeri. Men vad gör väl det. Jag var nöjd ändå. Festivalen var över för min del. Även om Immortal skulle avsluta på Banditscenen så drog jag hemåt efter att ha pratat med syskonen Lundin ett tag. Immortal var inget för någon av oss :)
Läste på Aftonbladets festivalblogg att Abbath i Immortal hamnade i fyllecell under natten efter att ha bråkat med hotellpersonalen. lol

Tack för i år! Även om jag blivit lite solbränd på några ställen är trött och musklerna i benen och ryggen ömmar så var detta helt klart nåt jag behövde. Nu kan jag gå tillbaka till jobbet på måndag med ny energi.

Fick frågan igår om vad jag tyckte var absolut bäst på festivalen. Svårt, väldigt svårt att peka ut nåt speciellt. Vilket band var bäst? Hm, det är nog bättre att peka ut flera bra istället.
Turisas, Alice Coopers show, festivalens trevliga stämning då hårdrockare är snälla, inte hemska som många tror, vädret, Galaxy Safari, Seventribe, Hardcore Superstar, Opeth, Dia Psalma, Accept och Hammerfall.

Nästa år kommer Manowar! Då kanske man bör börja lyssna på dem. :)

Självklart ses vi nästa år.

Inga kommentarer: